Informator

Rekordowy odbiór azbestu

  • 2008-10-03

   Zakończył się kolejny, III etap odbioru azbestu od mieszkańców miasta i gminy Nowa Dęba. W tym roku z dachów w gminie zniknęły ponad 63 tony eternitu!

   Przypomnijmy: Gmina Nowa Dęba, posiadająca tytuł Lidera Polskiej Ekologii, jako jedna z nielicznych w kraju kolejny rok z rzędu odbiera azbest od swoich mieszkańców. W poprzednich latach na zadanie to wystarczała suma 12 tys. zł na rok. W tym roku jednak liczba chętnych do odbioru tego niebezpiecznego materiału przekroczyła „średnią roczną” oraz założoną wiosną br. kwotę.

   Wiosną br. bowiem burmistrz miasta i gminy Nowa Dęba Wiesław Ordon wydał zarządzenie, zatwierdzające regulamin finansowania kosztów związanych z odbiorem, transportem i utylizacją zawierających azbest odpadów niebezpiecznych. Odpady te mogą pochodzić z rozbiórki dachów budynków, będących własnością osób fizycznych lub jednostek budżetowych z terenu miasta i gminy. Odbiór jest finansowany ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
    7 maja br. zawarto umowę na odbiór, transport i utylizację w/w odpadów w liczbie 38 ton 701 kg z wyłonioną w drodze przetargu firmą P.H.U.P. „Euro-Gaz” Sp. j., Sitkówka – Nowiny. Na realizację tego zadania z GFOŚiGW przeznaczono kwotę 12 tys. zł brutto. Koszt odbioru, transportu i utylizacji 1 tony odpadów niebezpiecznych zawierających azbest wyniósł więc 310 zł 07 gr brutto.
   W I etapie odebrano 19 ton 680 kg eternitu na kwotę 6 tys. 102 zł 07gr z 11 gospodarstw domowych.

   W II etapie odebrano 19 ton 021 kg eternitu na kwotę 5 tys. 897 zł 85 gr z 9 gospodarstw domowych.

   Zainteresowanie odbiorem azbestu przerosło jednak wszelkie oczekiwania. Po zakończeniu II etapu okazało się, że w kolejce czeka kolejnych 30 właścicieli gospodarstw domowych. Ze względu na nich 27 sierpnia br. na sesji Rady Miejskiej radni zdecydowali o zwiększeniu kwoty o 10 tys. zł (czyli do 22 tys. zł brutto) na realizację tego zadania. 11 września br. zawarto kolejną umowę na odbiór, transport i utylizację odpadów niebezpiecznych z firmą P.H.U.P. „Euro-Gaz” Sp. j., Sitkówka – Nowiny.
   Jak poinformowała Małgorzata Flis z Referatu Spraw Komunalnych i Społecznych, w dn. 23 i 29 września w/w firma odebrała 25 ton 84 kg eternitu na kwotę 8 tys. 11 zł 95 gr z 16 gospodarstw domowych i 1 budynku użyteczności publicznej.
   Łącznie więc w br. odebrano aż ponad 63 tony azbestu od 36 właścicieli gospodarstw domowych i z 1 budynku użyteczności publicznej (dla porównania: w ub.r. było to 24 mieszkańców i 3 instytucje)!


   Dofinansowanie na odbiór azbestu jest przyznawane w stosunku do jednego budynku danej osoby fizycznej lub danej jednostki budżetowej.

   Koszty związane z odbiorem, transportem i utylizacją odpadów niebezpiecznych zawierających azbest pokrywane są przez gminę w 80 % w stosunku do osób fizycznych (20% kosztów pokrywa właściciel odpadów poprzez dokonanie wpłaty na Fundusz), a w 100% w stosunku do jednostek budżetowych.
   Osoby fizyczne i jednostki budżetowe, ubiegające się o uzyskanie dofinansowania na w/w zadanie, powinny złożyć wniosek do Urzędu Miasta i Gminy Nowa Dęba na odpowiednim formularzu. Formularz wniosku można pobrać w Referacie Spraw Komunalnych i Społecznych UMiG na II piętrze, pok. nr 216. Wnioski będą rozpatrywane w kolejności zgłoszeń, do wyczerpania środków funduszu na ten cel. Całkowity koszt odtworzenia elementów budowlanych (dachy, elewacja, izolacja) pokrywa właściciel lub zarządca obiektu, z którego usunięto azbestowe elementy budowlane.

JL

Urzad Miasta i Gminy Nowa Dęba.

Realizacja: ideo. Powered by: Edito CMS